Rodia este unul dintre cele mai populare fructe, bogat in nutrienti valorosi, cu o aroma si un gust unic. Impreuna cu unele fructe exotice tropicale, cum ar fi mango, are calități nutritionale unice fiind, adesea numite “super fructe”.

Din punct de vedere botanic, acesta este un pom de foioase purtator de fructe, apartinand familiei Lythraceae, din genul: Punica. Se crede că arborele a provenit din  Persia și din nordul Indiei. Denumire stiintifica: Punica granatum.

Beneficiile pentru sanatate ale rodiei

Rodia are aproximativ 83 de calorii la 100 de grame, putin mai mult decat au merele. Nu contine coleterol sau grasimi saturate.
Este o sursa buna de fibre dietetice solubile si insolubile, furnizand aproximativ 4 gramel la 100 g (12% din necesarul zilnic). Fibrele alimentare ajuta la digestie si la miscarile intestinelor.
Nutritionistii recomanda adesea rodia in diete pentru reducerea greutatii si controlul colesterolului. Includerea regulate a fructelor in alimentatie creste imunitatea, imbunatateste circulatia sanguine si ofera protectiva impotriva cancerului.

Anumiti compusi regasiti din abundenta in sucul de rodie, cum ar fi elagitanina, prin substantele punicalagin si granatin B, pot fi eficiente in reducerea factorilor de risc pentru bolile cardiace prin eliminarea radicalilor liberi nocivi din corpul uman.

Capacitatea antioxidanta totala a fructului de rodie masurata in ceea ce priveste capacitatea de absorbtie a radicalilor de oxygen (ORAC) este de 2341 qmol TE/100 g.

Rodia este de asemenea o sursa buna de vitamina C, un puternic antioxidant, asigurand 17% din necesarul zilnic pentru aceasta vitamina. Consumul de fructe bogate in vitamina C ajuta organismal sa-si dezvolte abilitatea de a combate agentii infectiosi prin stimularea imunitatii.

Consumul regulat de rodie sa dovedit efficient impotriva cancerului de prostate, a hiperplaziei prostatice benigne (BPH), a diabetului zaharat si a limfomului.

In plus, este o sursa buna de vitamin vitale precum acidul pantothenic (vitamina B5), folati (acid folic), piridoxina (vitamina B6 )si vitamina K, precum si in mineralele calciu, cupru, potasiu si mangan.

Selectare si depozitare
Cele mai bune rodii din lume cresc in zonele din sudul Afganistanului. Acestea trebuiesc culese la momentul potrivit pentru a se evita supra coacerea, care duce la intarirea semintelor. In magazine alegeti rodiile bine crescute, cu o culoare mai stralucitoare si  cu o textura ferma. Acasa, puteti tine rodiile la temperatura camerei, la intuneric, pentru 5-8 zile. In frigider se pot pastra pana la doua saptamani.

Date nutritionale 

Rodia Pomegranate (Punica granatum), Proaspete, Valori nutritive per 100 g
Principiu activ Valoare nutrient Procent DZR
(doza zilnica recomandata)
Energie 83 Kcal 4%
Carbohidrati 18.7 g 14%
Proteine 1.67 g 3%
Grasime totala 1.17 g 6%
Colesterol 0 mg 0%
Fibre alimentare 4 g 11%
Vitamine
Acid folic 38 micrograme 9.5%
Niacina (B3) 0.293 mg 2%
Acid pantotenic (B5) 0.135 mg 3%
Piridoxina (B6) 0.075 mg 6%
Riboflavina (B2) 0.053 mg 4%
Tiamina (B1) 0.067 mg 5.5%
Vitamina C 10.2 mg 17%
Vitamina A 0 UI 0%
Vitamina E 0.60 mg 4%
Vitamina K 16.4 micrograme 14%
Electroliti
Sodiu 3 mg 0%
Potasiu 236 mg 5%
Minerale
Calciu 10 mg 1%
Cupru 158 micrograme 18%
Fier 0,30 mg 4%
Magneziu 12 mg 3%
Mangan 0.119 mg 5%
Seleniu 0.5 micrograme 1%
Zinc 0,35 mg 3%

Sursa: USDA – baza de data nationala pentru nutrienti din SUA.