Beneficii

Creatina este un supliment alimentar popular utilizat pentru a creste performanta in activitati de forta și rezistenta.

Exista multe studii care au examinat efectele creatinei asupra performantei fizice si a masei musculare. Majoritatea studiilor au aratat ca suplimentarea cu creatina poate avea urmatoarele beneficii:

  • Cresterea rezistentei musculare
  • Cresterea puterii si fortei musculare
  • Creserea volumului muscular
  • Imbunatatirea performantei sportive
  • Stimularea sintezei proteinelor
  • Reducerea oboselii musculare
  • Imbunatateste performanta in activitati de tip anaerob (ex.: ridicari de greutati, sprint)
  • Ajuta la recuperarea mai rapida dupa antrenament

Exista si studii care au aratat ca suplimentarea cu creatina poate avea un efect benefic asupra functiei cognitive si cerebrale, insa aceste studii au nevoie de mai multe cercetari pentru a confirma aceste rezultate.

Este important sa retinem ca rezultatele studiilor pot varia in functie de metoda de administrare, doza si durata de tratament, precum si de varsta si sexul persoanelor studiate.

Indicatii

Indicațiile utilizării creatinei sunt:

  • Sportivii care doresc sa-si imbunatateasc performanta
  • Persoanele care doresc sa creasca masa musculara
  • Persoanele cu probleme medicale care necesita cresterea masei musculare, cum ar fi persoanele cu sindromul nefrotic sau HIV.

Ajuta la slabit?
Creatina nu provoaca pierderea in greutate. Este un supliment alimentar folosit des de atleti si culturisti pentru a creste masa musculara si a imbunatati performanta in exercitii. Creatina functioneaza prin cresterea capacitatii organismului de a produce energie in timpul exercitiilor intense. Nu are niciun efect direct asupra pierderii in greutate. Cu toate acestea, daca este utilizata in combinatie cu o dieta adecvata si un program de exercitii, creatina poate ajuta la cresterea masei musculare, ceea ce poate duce la o crestere a metabolismului si, in cele din urma, la pierderea in greutate pe termen lung.

Descriere substanta

Creatina este un compus natural care se gaseste in organismul uman, care ajuta la furnizarea de energie celulelor musculare. Este produsa in ficat, pancreas si rinichi si se gaseste in carnea rosie si peste. Creatina se poate obtine din alimentatie sau prin suplimente alimentare, acestea din urma fiind cele mai utilizate pentru a-i creste nivelul in organism si a beneficia de efectele sale pozitive asupra performantei fizice. Suplimentele de creatina sunt obtinute din surse sintetice sau din surse naturale si se gasesc sub forma de pulbere sau tablete.

Administrare

Creatina este de obicei luata sub forma de pulbere si amestecata cu apa.

Doza zilnica recomandata de creatina variaza in functie de individ si de obiectivele lui de fitness. In mod obisnuit, o doza de 3-5 grame pe zi este considerata sigura si eficienta pentru cei mai multi adulti. Este mai bine sa consultati un profesionist in domeniul sanatatii sau un nutritionist sportiv pentru a determina doza potrivita pentru dumneavoastra.

Efecte adverse

Efectele adverse sunt rare, iar dintre acestea cele mai frecvente sunt durerile de cap, disconfortul gastrointestinal, iritația stomacului, diaree, crampe musculare si retentia de apa.

Este important sa se ia in considerare doza recomandata si sa se evite utilizarea excesiva sau utilizarea pe termen lung fara consultarea unui medic.

Creatina este considerata sigura in general, dar persoanele cu probleme renale sau hepatice ar trebui sa evite utilizarea acesteia, sau sa consulte un medic inainte de a incepe sa ia suplimente cu creatina.