– continut mare de Vitamina A, asigurand 246% din DZR la fiecare 100gr;

– semintele de dovleac sunt o sursa importanta de omega 3;

– foarte putine calorii, numai 26 la 100 gr.

Dovleac – Beneficii pentru sanatate

Este una dintre legumele cu cel mai scazut nivel de calorii, 100 de grame avand doar 26 cal si nu contine grasimi saturate sau colesterol, in  schimb este o sursa bogata de fibre dietetice, anti-oxidanti, minerale si vitamine. Este recomandat de dieteticieni in controlul colesterolului si in programelor de reducere a greutatii.
Dovleacul depoziteaza multe vitamine antioxidante, cum ar fi vitamina A, vitamina C si vitamina E.
Cu un continut de 7384 mg de vitamin A la 100 g ofera aproximativ 246% din DZR din aceasta vitamina.

Vitamina A este un puternic anti-oxidant natural si este necesar organismului pentru mentinerea integritatii pielii si a mucoaselor membranelor. Are de asemenea un rol important in vedere. Studii de cercetare sugereaza ca alimentele naturale bogate in vitamina A ajuta corpul la protejarea impotriva cancerului pulmonar.
Este de asemenea, o sursa excelenta de numerosi flavonoizi poli-fenolici, cum ar fi alfa si beta caroten, cryptoxanthin, luteina si zeaxantina. Carotenii se transforma in vitamina A in organism in functie de nevoi.
Zeaxantina este un anti-oxidant natural, care protejeaza de radiatiile ultra-violete. Astfel, aceasta ajuta la protejarea de „boala maculara legata de varsta” (ARMD).
Bogat in vitamine din complexul B, cum ar fi folatii, niacina, vitamina B-6 (piridoxina), tiamina si acid pantotenic.
Este, de asemenea, o sursa bogata de minerale precum cupru, calciu, potasiu si fosfor.

Semintele de dovleac sunt o sursa buna de fibre alimentare si de acizi grasi nesaturati, care sunt buni pentru sanatatea inimii.
In plus, ele sunt o sursa foarte buna de proteine si minerale care au numeroase beneficii pentru sanatate.
De exemplu, 100 g de seminte de dovleac ofera 559 cal, 30 g de proteine, 110% din DZR de fier , 4987 mg de niacina (31% DZR), seleniu (17% din DZR), zinc (71%) , etc ..si nu contin colesterol.
Sunt si o importanta sursa de Triptofan (precursor al serotoninei), ce este convertit si in GABA (acid gama-aminobutiric) in creier.

Descriere:

Dovleacul este incredibil de bogat in anti-oxidanti esentiali si vitamine. Aceasta leguma extraordinara are un nivel foarte scazut de calorii, este insa o sursa foarte buna de vitamina A, flavonoizi antioxidanti poli-fenolici, cum ar fi luteina, zeaxantina si carotenoizi.

Familie: Curcubitacee

Dovlecii variaza foarte mult in forma, dimensiuni si culori, avand in general cca. 4-6 kg, insa exista dovleci uriasi ce ajung si la 25 kg.
Desi dovlecii au in general culoarea caracteristica portocaliu sau galben, unele fructe sunt de culoare inchisa pana la verde pal, portocaliu-galben, alb, rosu sau gri. Crusta este neteda, de obicei, cu nervuri.
Pulpa are o culoare galben-portocaliu, in functie de pigmentii poli-fenolici aflati in ea. Fructul are centrul gol, cu mici si numeroase  seminte colorate, intercalate in plasa ca structura. Semintele de dovleac sunt o sursa mare de proteine, minerale, vitamine si aciz grasi omega-3.

Cumparare si pastrare

Dovlecii se gasesc in piete toamna. Cumpara dovleac bine crescut, intreg (in loc de sectiuni). Evitatii pe aceia cu o suprafata ondulata, taieturi si vanatai.

Acasa, dovleacul poate fi pastrat pentru mai multe saptamani la loc racoros, bine ventilat, la temperatura camerei. Cu toate acestea, sectiuni taiate, ar trebui sa fie plasate in interiorul frigiderului si se pot pastra bine pentru cateva zile.

Pregatire si servire

Sunt de obicei supusi la praf sau spray insecticid. Prin urmare, spalati-l bine sub jet de apa, cu scopul de a elimina praful, pamantul, precum si orice alte insecticide/fungicide reziduale.

Taie capatul cu tulpina, apoi inca odata in doua sectiuni egale, curate semintele, apoi curata-l de coaja si il poti taia in dimensiunile dorite. In general, cuburi mici, sunt folosite in preparate culinare (ciorbe, placinte, sau copt ca atare cu miere).
Aproape toate partile din dovleac sunt comestibile: fructe, frunze, flori si seminte.

Iata cateva idei de servire:

Dovleacul poate fi folosit intr-o varietate de retete delicioase, fie copt, prajit in tocana, insa cel mai sanatos este cel pregatit la aburi, in scopul de a obtine substante nutritive maxime.
In China, frunzele acestei plante sunt consumate ca verdeturi gatite, in salate sau in supe.
Se poate de asemenea utiliza in prepararea placintelor, clatitelor, cremelor, ravioli, etc …
Semintele de dovleac prajite sunt o gustare minunata.