Alaturi de elastina, colagenul este considerat principala componenta a tesuturilor conjuctive, in special a pielii.

Descriere substanta

Colagenul, este proteina ce are o preponderenta majora in tesuturile umane, la fel ca in cele ale mamiferelor (circa 30 % din totalul proteinelor). Reprezinta elementul structural ce intra in componenta tesuturilor conjunctive, a tendoanelor, a oaselor, a cartilajelor, a pielii si a tuturor membranelor organismelor vertebrate.

Privita din punct de vedere chimic, molecula de colagen produsa de fibroblaste (celule ce intra in alcatuirea tesuturilor conjunctive) este formata din 3 siruri incrucisate de proteine (circa 1400 de aminoacizi). O astfel de structura este responsabila de rezistenta si de flexibilitatea cartilajelor.

Principalele functii

In functie de secventa aminoacizilor de alcatuiesc lanturile polipeptidice si de structura acestor lanturi, s-au identificat nici mai mult, nici mai putin decat 28 de tipuri distincte de colagen. Dintre toate, cele mai importante sunt cele de tipul I, II, III si IV:

  • Tipul I este varianta clasica ce se gaseste in piele, tendoane si oase. Prezent in piele, devine componenta structurala de baza a matricei extracelulare dermice;
  • Tipul II este prezent doar in tesuturile cartilaginoase si desfasoara un rol fundamental in cazul discurilor intervertebrale (structuri cartilaginoase ce leaga vertebrele cu rol de amortizor) si a articulatiilor;
  • Tipul III este cel prezent in piele, alaturi de primul tip, dar si in vasele de sange;
  • Tipul IV intra in structura reticulara a membranelor, cu rol in formarea si sustinerea acestora.

Beneficii pentru organism

In general, colagenul este responsabil de:

  • Mentinerea structurii calitative a pielii;
  • Starea epidermei si de starea unor organe (responsabil indirect);
  • Protejarea organelor interne prin intermediul pielii;
  • Mentinerea elasticitatii si tonifierii pielii;
  • Diminuarea ridurilor faciale;
  • Prevenirea dezhidratarii tesuturilor;
  • Intarirea scheletului osos;
  • Conservarea rezistentei tendoanelor;
  • Procesul de cicatrizare a pielii;
  • Atenuarea inflamatiilor articulare (artrita reumatoida, guta, osteoartrita);
  • Diminuarea rigiditatii articulare;
  • Intarirea parului si a unghiilor;
  • Recuperarea muschilor dupa efortul fizic.

Indicatii terapeutice

a. Dermatocosmetica

  • Datorita proprietatilor sale hidratante, ajuta la prevenirea si diminuarea celulitei si la reducerea circumferintei coapselor, a soldurilor si a abdomenului;
  • Administrat cu regularitate, colagenul garanteaza hidratarea cutei;
  • Reuseste sa reduca aspectul de ”piele lasata”, lipsita de elasticitate;
  • Contribuie la reducerea petelor pigmentare de pe fata, maini si decolteu, datorate expunerii la soare sau varstei inaintate;
  • Imbunatatind circulatia sanguina, pielea devine mai luminoasa;
  • Cremele ce contin colagen sunt indicate si pentru o piele sensibila, cu tendinta de inrosire;
  • Tot in componenta cremelor dermatocosmetice, este eficace impotriva primelor riduri de expresie;
  • Aplicand regulat lotiuni cu o concentratie de colagen, favorizeaza reducerea vizibilitatii vergeturilor si a cicatricilor de pe piele;
  • Aplicate pe o piele uscata, cremele cu colagen restabilesc aspectul hidratat al pielii (pielea devine moale si catifelata).

Studiile clinice au demonstrat ca absorbtia a 10 g de colagen hidrolizat in fiecare zi este urmata de un efect cel putin interesant. Pielea va arata mai hidratata, mai elastica si cu mai putine riduri profunde.

b. Patologii articulare

Administarea pe termen lung a suplimentelor pe baza de colagen, contribuie la completarea rezervelor necesare organismului pentru a repara tendoanele, cartilajele si a ameliora patologiile articulare. Diverse studii clinice au confirmat ca 10 g de colagen hidrolizat zilnic, pe o perioada de cel putin 6 luni, a reusit sa amelioreze simptomele artrozelor.

In paralel cercetarilor efectuate pentru combaterea artrozei, s-a confirmat ca hidrolizatul de colagen, chiar si in absenta asocierii cu vitamina D in combinatie cu calciu, imbunatateste starea pacientilor afectati de osteoporoza, simultan cu:

  • Diminuarea simptomatologiei dureroase;
  • Imbunatatirea functiilor articulatiilor deteriorate;
  • Reducerea vizibila a administrarii de substante analgezice;
  • Ameliorarea senzatiilor de rigiditate articulara;
  • Imbunatatirea miscarilor membrelor superioare si inferioare;
  • Ameliorarea durerilor articulare si lombare.

c. Boli pulmonare

Colagenul este prezent din belsug la nivelul plamanilor, iar elastina (o proteina in cantitate insemnata ce face parte din clasa colagenului) este cea care permite elasticitatea plamanilor. Cu alte cuvinte, elastina faciliteaza umflarea plamanilor in timpul inspiratiei si dezumflarea acestora pe parcursul procesului de expiratie.

Daca elastina sufera modificari structurale sau cantitative, plamanii isi pierd elasticitatea si sunt amenintati de o maladie periculoasa, cunoscuta cu denumirea de emfizem pulmonar. Redobandirea elasticitatii este facilitata de doza zilnica de 10 g de colagen hidrolizat.

d. Sistemul circulator

Fiind prezent in peretii vaselor sanguine (vene si artere), administarea zilnica de colagen (circa 10 g de colagen hidrolizat) favorizeaza intarirea si repararea acestora.

Un plan terapeutic destinat ameliorarii bolilor reumatice (artrite, artroze) va favoriza mentinerea elasticitatii vaselor sanguine, contribuind astfel si la recuperarea functiilor sistemului cardiocirculator.

e. Ochi si functia vizuala

Colagenul intra si in compozitia ochilor si contribuie la tonifierea globului ocular. Corneea, care are nevoie de colagen, permite mentinerea elasticitatii ochilor si imbunatateste functia vizuala.

Avand in vedere ca opacizarea cristalinului sau cataracta poate fi favorizata de carenta de colagen, este recomandat consumul de suplimente alimentare bogate in aceasta proteina.

f. Diete si slabit

Similar tuturor proteinelor, colagenul este un aliat de incredere in regimul pentru slabit. Mai exact, ajuta la dezvoltarea masei musculare (participa si la mentinerea tonusului muscular) si intervine in procesul de metabolizare a grasimilor.

Carenta de colagen

Principala problema a acestei substante este ca organismul nostru nu este capabil sa acumuleze rezerve inseminate, care sa compenseze deficitele ce apar pe masura ce inaintam in varsta. Procesul sintezei de colagen incepe sa incetineasca in jurul varstei de 25 de ani, iar concentratia se reduce brusc dupa 50-60 de ani.

Din cauza ca nu reusim sa regeneram depozitul de colagen, de multe ori, ajungem sa ne confruntam cu diverse carente, chiar grave, ce duc la degradarea unor organe, in special a celor expuse efortului fizic: tendoane, articulatii, oase, muschi, cartilaje, vertebre. Diminuarea concentratiei de colagen se identifica prin primele semne ale procesului de imbatranire.

Reducerea capacitatii organismului de a sintetiza colagenul este urmata de instaurarea osteoporozei (un proces in care are loc rarefierea si pierderea masei osoase). In plus, carenta de colagen provoaca suferinta intregului corp si este agravata odata cu inaintarea in varsta, fiind responsabila de:

  • Degradarea aspectului pielii;
  • Atenuarea functiilor vitale ale organismului;
  • Pierderea energiei fizice;
  • Deteriorarea circulatiei lichidelor extracelulare;
  • Reducerea tonusului muscular;
  • Distrugerea progresiva a cartilajelor;
  • Diminuarea elasticitatii articulare;
  • Inflamarea si deformarea articulatiilor;
  • Slabirea functiei vizuale cu sau fara cataracta, etc.

Surse alimentare de colagen

Odata cu batranetea, treptat, scade si capacitatea organismului de a mai sintetiza colagenul in mod natural. Diminuarea cantitatii de colagen mai este cauzata si de faptul ca rareori obisnuim sa consumam alimente in care se afla din belsug (sorici, piftie, zgarciuri).

Multi cercetatori sustin teoria conform careia o buna parte din cantitatea de colagen se pierde in timpul procesului digestiv, insa totul se poate compensa prin introducerea in regimul zilnic a unor alimente considerate anti-age:

  • Fructe si legume bogate in vitamina C: rodii, kiwi, citrice, fructe de padure, ardei, legume cu frunza verde consumate crude, etc.;
  • Alimente bogate in minerale, in special in zinc (zincul permite mentinerea alaturata a fibrelor de colagen si de elastina): peste si fructe de mare, carne slaba, oua, cartofi, mere, nuci, alune, struguri, avocado, papaya, cocos, etc.

Suplimente cu colagen puteti gasi aici.

Efecte colaterale

In ciuda listei de beneficii, au fost semnalate si o serie de efecte colaterale, datorate administrarii colagenului:

  • Reactii alergice: iritatii ale pielii, eruptii cutanate, stari de greata si voma, dificultati respiratorii, caderea tensiunii arteriale, etc.;
  • Sensibilitate fata de alimentele sau de suplimentele alimentare ce contin colagen;
  • Tabletele de colagen pot avea ca urmare senzatia de gust amar in gura, in timp ce excesul ar putea cauza respiratia urat mirositoare;
  • Colagenul injectabil poate fi insotit de pigmentarea si de invinetirea pielii si chiar de cicatrizarea urmei de la impunsatura (reactia este favorizata de utilizarea seringilor nesterilizate);
  • Alte posibile complicatii: alterarea ritmului cardiac, dureri musculare si articulare, hipercalcemie (valorile calciului din sange peste limitele normale), constipatie, etc.

Curiozitati

  • Aproximativ 30 % din greutatea proteinelor prezente in corpul uman este alcatuita din colagen;
  • Circa 25 % din structura pielii este formata din colagen;

Descoperiri stiintifice

Pana nu demult, molecula de colagen si-a dovedit eficacitatea dermatocosmetica datorita calitatilor sale anti-age. Pentru cine era obisnuit sa asocieze colagenul doar cu tratamentele pentru reducerea ridurilor si a petelor pigmentare sau pentru imbunatatirea luminozitatii si a elasticitatii pielii, poate fi dificil sa-i recunoasca proprietatile si impotriva acneei.

Insa, nu cu mult timp in urma, i s-au descoperit si beneficii terapeutice pentru tratarea acneei si ameliorarea cicatricilor lasate in urma de aceasta afectiune dermatologica. Noutatea a fost prezentata la Universitatea din Pisa, in timpul unui congres international de dermatologie.

Studiul a implicat un grup de 25 de pacienti cu varsta cuprinsa intre 25 si 60 de ani, afectati de acnee. Rezultatele au confirmat ca aplicarea mastilor de colagen are ca efect diminuarea edemelor si a eritemelor. Totodata, s-a constatat o imbunatatire vizibila a elasticitatii pielii, in timp ce niciuna dintre persoanele supuse testelor nu a acuzat aparitia vreunui efect colateral.

Stirea nu poate fi decat de bun augur pentru toti pacientii care de ani de zile se lupta cu acneea si cu cicatricile ramase in urma tratamentelor care, intr-o anumita masura, reusisera sa dea rezultate.