– esential in functionarea prostatei;

– constituent al insulinei;

– carenta de zinc poate duce la pierderea simtului olfactiv.

Despre zinc

Acest mineral esential este important in functionarea prostatei si in dezvoltarea organelor de reproducere. Zincul poate fi de ajutor in prevenirea acneei si in functionarea glandelor sebacee. Este esential pentru sinteza proteinelor si formarea colagenului, imbunatateste sanatatea sistemului imunitar si ajuta la vindecarea ranilor. Creste acuitatea gustativa si olfactiva. Apara ficatul de amenintarea chimicalelor si este vital pentru formarea masei osoase. Zincul este un constituent al insulinei si al multor enzime vitale, inclusiv enzima antioxidanta superoxid dismutaza (SOD). Ajuta la apararea fata de radicalii liberi si la prevenirea formarii acestora. Pastilele de zinc sunt considerate eficiente in alinarea simptomelor racelii si in reducerea duratei acesteia.
Absorbtia unei cantitati suficiente de zinc este necesara pentru mentinerea concentratiei corecte de vitamina E in sange. In plus, zincul activeaza absorbtia vitaminei A. Pentru o buna sanatate, va trebui mentinut un bun raport le 1 la 10 intre nivelul cuprului si al zincului. O carenta de zinc poate duce la pierderea simturilor gustativ si olfactiv, poate reprezenta cauza subtierii unghiilor, a exfolierii pielii si a petelor albe aparute pe suprafata acesteia. Alte semne posibile de carenta include: acneea, oboseala, dificultatile de crestere, caderea parului, nivelul ridicat al colesterolului, o proasta vedere de noapte, impotenta, cresterea sensibilitatii la infectii, deficientele de memorie, racelile repetate, vindecarea inceata a ranilor.
Doza zilnica recomandata ar fi, dupa cum urmeaza:
– de la 1 an la 3 ani: 7 miligrame de zinc pe zi;
– de la 4 ani la 8 ani: 12 miligrame de zinc pe zi;
– de la 9 ani la 13 ani: 23 miligrame  de zinc pe zi;
– de la 14 ani la 18 ani: 34 miligrame de zinc pe zi;
– de la 19 ani pana la varstnici: 40 miligrame de zinc pe zi.

Surse alimentare

Zincul se gaseste in drojdia de bere, galbenus de ou, peste, carne de miel, legume, fasole alba, soia, seminte de dovleac, fructe de mare, cereale integrale, ardei iute, stevie, papadie, musetel, patrunjel, trifoi rosu, salvie, lucerna, carnea de vita.

Observatii si atentionari

Nivelul zincului din organism poate scadea in bolile de rinichi, diaree, ciroza, diabet sau consumul de fibre in exces care face ca zincul sa fie eliminat prin tractul intestinal. O mare cantitate de zinc se pierde prin transpiratie.
Consumul de apa dura poate scadea nivelul zincului din organism.
Daca apelati la suplimente alimentare de zinc si fier, luati-le in momente diferite, deoarece daca le luati impreuna, isi vor bloca reciproc actiunea.