Proprietati si beneficii:

Vitamina A previne multe probleme ale ochiului, printre care nictalopia dar si diverse boli de piele, cum ar fi acneea. Prin cresterea imunitatii, vitamina A poate ajuta si la vindecarea ulcerelor gastrointestinale si este necesara pentru refacerea tesutului epitelial din care sunt alcatuite pielea si membranele mucoaselor.

Alte calitati:

–          este importanta in formarea oaselor si dintilor;

–          ajuta la stocarea grasimilor;

–          apara organismul impotriva racelii, gripei si infectiilor renale, ale vezicii si a plamanilor;

–          actioneaza ca antioxidant, protejand celulele de cancer si de alte boli;

–          este necesara pentru cresterea celulelor noi;

–          ne apara de bolile de inima si de atacurile cerebrale;

–          scade nivelul colesterolului.

Pentru persoanele care urmeaza tratamente cu radiatii pentru cancerul cervical, de prostata sau de colon, s-a observat ca dozele foarte mari de vitamina A (100.000 UI/zi) reduc semnificativ simptomele pentru 88% dintre pacienti.

Organismul nostru nu poate folosi proteinele fara vitamina A.
Este recunoscuta pentru eficienta ei in reducerea ridurilor (atenueaza ridurile fine de pe piele si petele de varsta).

Carenta

O carenta de vitamina A poate duce la un par uscat, la o piele uscata, la uscarea conjunctivei si a corneei si/sau la nictalopie. Alte simptome ale carentei sunt: abcesele, insomnia, oboseala, diminuarea fertilitatii, sinuzite, pneumonie si raceli frecvente, infectii respiratorii, boli de piele (inclusiv acneea).

Supradozarea

O cantitate mare de vitamina A, mai multe de 100.000 UI/zi, administrata pe o perioda lunga de timp, poate fi toxica pentru organism, in special pentru ficat. Simptomele sunt: dureri abdominale, amenoree (incetarea menstruatiei), marirea ficatului si/sau a splinei, tulburari gastrointestinale, caderea parului, mancarimi, dureri in incheieturi, greata si voma. In timpul sarcinii este indicat sa se ia betacaroten (care este transformat de ficat in vitamina A). Betacarotenul nu are supradoza (exceptie fiind situatia in care ficatul nu transforma beta-carotenul in vitamina A).

Surse

Vitamina A se gaseste in cantitati mari in: ficatul animalelor, ulei de ficat de peste, in fructe verzi si galbene si in multe legume (morcovi, caise, ardei rosu, broccoli, varza, pepene galben, sfecla, spanac, usturoi, spirulina etc.).

Precautii si contraindicatii

Antibioticele, laxativele si unele medicamente care scad nivelul colesterolului reduc absorbtia de vitamina A.

Daca suferiti de vre-o boala a ficatului nu luati o doza mai mare de 10.000 UI/zi sub forma de tablete si nu luati nici ulei de ficat de cod. Pentru femeile insarcinate exista la fel o limita superioara de 10.000UI/zi din tablete, deoarece in doze mai mari poate crea probleme de dezvoltare fetusului. Nici copiii nu ar trebuie sa ia o doza mai mare de 18.000 UI/zi si nu mai mult de o luna.
Pentru cele mai multe  persoane, betacarotenul este cea mai buna sursa de vitamina A, pentru ca este transformata in ficat in cantitatea de care are organismul nevoie. Dar daca aveti diabet sau hipotiroidism, exista riscul ca organismul sa nu poata transforma betacarotenul in vitamina A.