Beneficiile acidului folic

Poate unele dintre cele mai mari beneficii le are asupra femeilor gravide deoarece ajuta la formarea celulelor nervoase din celulele embrionului si fatului, vitale pentru dezvoltarea normala. Studiile arata ca o doza zilnica de 400 mcg luate la inceputul sarcinii poate preveni majoritatea defectelor canalului neural, cum ar fi spina bifida si anencefalia. De asemenea, poate preveni nasterea prematura. Pentru a fi eficient suplimentarea trebuie sa inceapa inaintea conceptiei si sa continue pana la sfarsitul primelor trei luni de sarcina. Daca femeia asteapta pana afla ca este insarcinata, poate fi prea tarziu, deoarece evenimentele critice in dezvoltarea fetala au loc in primele sase saptamani de sarcina. Pe la mijlocul anilor 1990, guvernul SUA a cerut ca produsele de cereale sa fie imbogatite cu acid folic in speranta ca se vor reduce defectele din nastere ale canalului neural, cum este spina bifida. De la inceperea programului a urmat si o scadere a numarului de decese datorate infarctului. Cercetatorii cred ca acest fapt se datoreaza reducerii nivelului de homocisteina la nivelul intregii populatii (produs chimic toxic care ataca muschiul inimii si permite formarea de colesterol in jurul muschiului inimii). Este foarte util si in intervalele de varsta ce prezinta cresterea rapida a copiilor.

Acidul folic te va ajuta nu doar fizic, ci si psihic, multi specialisti sustinand faptul ca acesta ajuta la mentinerea ridicata a starii de spirit. Mai mult decat atat, te va ajuta si sa repari unele celule care au fost avariate din diferite motive (functioneaza ca o coenzima in sinteza ADN si ARN si este important pentru sanatatea, divizarea si inmultirea celulelor sanatoase). Protejeaza inima, te ajuta sa treci mai usor peste suparari si depresii, poate prevenii cancerul si sa mentina sperma la o calitate ridicata. Are un rol foarte important in functionarea sistemului nervos si a coloanei vertebrale, prin prevenirea anomaliilor care pot surveni la nivelul acestora. Acidul folic este hidrosolubil, ceea ce inseamna ca nu va ramane pentru multa vreme in corpul tau, asadar pentru a eficientiza rolul acestuia se recomanda consumarea lui in fiecare zi.

Surse alimentare de acid folic

Urmatoarele alimente contin cantitati semnificative de acid folic: sparanghel, orz, carne de vita, tarate, drojdie de bere, spanac, broccoli, orez brun, branza, carne de pui, carne de miel, legume, ficat, mazare, ciuperci, carne de porc, radacinoase, somon, ton, germeni de grau, fructe, totul sub forma naturala, insa poate fi gasit si in forme sintetice in unele suplimente, complexe de vitamine, paine, cereale sau fulgi. Este bine de stiut ca acidul folic se poate absorbi mai bine in organism din produse sintetice decat din cele naturale (prepararea termica distruge acidul folic in mare masura).

Efecte secundare

Chiar daca are multe beneficii pentru organismul uman, acidul folic poate sa vina si cu efecte secundare daca este combinat cu alte suplimente si vitamine – somnolenta, dureri de stomac, iritatii ale pielii. Chiar si asa, nu trebuie sa va faceti griji deoarece aceste reactii nu apar decat in cazuri izolate.

Carenta

Va puteti da seama foarte usor cand aveti nevoie de acid folic – daca aveti limba iritata, daca nu mai aveti pofta de mancare, daca memoria va slabeste uneori, daca aveti probleme in a respira sau daca sunteti usor iritabil, atunci trebuie sa urmati un tratament care sa includa acidul folic. Tineti cont insa ca nu trebuie sa faceti exces de acid folic, o doza zilnica recomandata include 400 micrograme (sau 0.4 miligrame). Deficienta de acid folic poate fi provocata de un consum inadecvat de fructe si legume proaspete, nepreparate termic si/sau de probleme de absorbtie.

Observatii: Contraceptivele orale cresc nevoia organismului de acid folic. Alcoolul este un dusman al absorbtiei acidului folic.
Precautii: Nu luati cantitati mari de acid folic pe peroade lungi daca aveti un cancer legat de hormoni sau atacuri de epilepsie.