Multe dintre bolile momentului sunt asociate cu deficitele de substante antioxidante, nutrienti in masura sa neutralizeze actiunea radicalilor liberi si sa protejeze organismul. Iar consumul constant de legume si fructe reduce riscurile de imbolnavire pe termen lung si scurt.

Dar cati dintre noi cunosc substantele responsabile de actiunea antioxidanta?

Cine vorbeste despre antioxidanti, se refera mai mult ca sigur la polifenoli, considerati antioxidanti prin excelenta.

Descriere substanta

Este vorba despre o ampla categorie de compusi vegetali pe care plantele le intrebuinteaza pentru a se proteja de bacterii sau de factorii ambientali. Totodata, o dieta bogata in polifenoli este un aliat de incredere impotriva procesului de imbatranire.

Polifenolii reprezinta una dintre cele mai numeroase si importante substantele ce-si au originea in regnul vegetal. Alaturi ce vitaminele C, E si A, sunt considerati compusii care le confera fructelor si legumelor toate acele proprietati binecunoscute, benefice pentru organismul uman.

Sinteza de polifenoli este tipica tuturor plantelor. Rezultand in urma metabolismului secundar, se afla in stransa legatura cu supravietuirea speciilor de plante. In functie de diversitatea chimica, indeplinesc roluri dintre cele mai variate:

  • Intervin in lupta impotriva parazitilor si a microbilor;
  • Protejeaza plantele de atacul animalelor ierbivore (unele tipuri de polifenoli le confera plantelor un gust neplacut);
  • Favorizeaza procesul de polenizare;
  • Incetineste mecanismul de crestere a plantelor ”rivale”.

Asa cum indica si denumirea, polifenolii sunt substante caracterizate de prezenta mai multor clase de fenoli, asociate cu diferite structuri mai mult sau mai putin elaborate. Din punct de vedere chimic, se prezinta sub forma unor structuri ciclice de atomi de hidrogen, carbon si unul sau mai multe grupuri de hidroxili (radicali monovalenti alcatuiti din doi atomi: unul de oxigen si altul de hidrogen).

Beneficii pentru organism

Despre polifenoli, se poate spune ca:

  • Ajuta in terapiile de prevenire a formatiunilor tumorale;
  • Reusesc sa previna patologiile hepatice;
  • Protejeaza organismul impotriva maladiilor cardiovasculare;
  • Preintampina cu succes procesele inflamatorii;
  • Participa activ la stimularea sistemului imunitar;
  • Contribuie la accelerarea cresterii parului.

Mai exact, polifenolii sunt recunoscuti pentru actiunea antioxidanta, antiinflamatoare, antibacteriana, antitumorala si antiaterogena (care limiteaza depunerea grasimilor pe peretii vaselor de sange).

a. Actiune antioxidanta

Principala activitate benefica pentru sanatatea corpului uman este reprezentata de actiunea antioxidanta. In fapt, polifenolii reusesc sa neutralizeze radicalii liberi, diminuand procesele inflamatorii si efectele imbatranirii celulare.

b. Actiune antiinflamatoare

Proprietatea antiinflamatoare este favorizata si asigurata de posibilitatea de a modela procesul de descompunere a acizilor grasi de tipul omega 6. Diminuarea acestor compusi omega 6 poate avea ca si consecinte reducerea acidului arahidonic (derivat al acizilor grasi omega 6, important in functionarea organismului, dar care nu poate fi sintetizat in mod natural), considerat precursorul unui lant de reactii finalizate prin procese inflamatorii.

c. Actiune antitumorala

Daca o celula deteriorata nu este distrusa, divizandu-se necontrolat, poate da nastere unor formatiuni tumorale. Anumite tipuri de polifenoli (procianidina) favorizeaza moartea celulelor ”avariate” ireversibil, impiedicand astfel formarea celulelor cancerigene.

d. Actiune antiaterogena

Actiunea antiaterogena este cunoscuta drept un mecanism de oxidare a lipidelor, in special a grasimilor de tip LDL, responsabile de arterioscleroza. Mai exact, polifenolii reusesc sa diminueze acumularile de colesterol localizat in special pe peretii vaselor de sange.

Indicatii terapeutice

Polifenolii sunt recunoscuti pentru capacitatea de aparare a celulelor aflate sub ”invazia” radicalilor liberi. Altfel spus, ar putea fi considerati un fel de inamici ce lupta impotriva degenerarii celulare si care stau la baza unor patologii sau tulburari destul de grave.

Pe langa proprietatile antioxidante, polifenolii mai ascund si alte secrete, indeplinind functii complexe cu privire la sistemul imunitar, mai exact in prevenirea tumorilor, a proceselor inflamatorii si a patologiilor cardiovasculare.

1. In dermatocosmetica

Recunoscuti ca excelenti antioxidanti, polifenolii sunt utili in dermatocosmetica. Neutralizand radicalii liberi, intarzie procesele de imbatranire in cazul celulelor pielii. Printre cei mai ”populari” antioxidanti se numara polifenolii continuti in struguri (coaja, seminte, frunza vitei de vie), prezenti si in diverse produse deramatocosmetice (creme, lotiuni).

Polifenolii din vin, cacao si ulei de masline, precum si cei din suplimentele alimentare au o puternica activitate antiinflamatoare. Este vorba despre o actiune impotriva inflamatiilor localizate, specifice proceselor de cadere a parului. Asociati cu vitamina E, polifenolii stimuleaza circulatia sanguina de la nivelul scalpului, accelereaza cresterea firului de par si contribuie la luminozitatea podoabei capilare.

2. In curele anticancer

Procianidinele, de exemplu, un tip de polifenoli prezenti in banane, kiwi si in fructele rosii (in special in mere) desfasoara o actiune antitumorala, blocand evolutia celulelor moarte si transformarea lor in tumori maligne. Poate fi vorba despre cancer pulmonar, hepatic sau de piele.

Totodata, acelasi tip de polifenoli, absorbiti in cantitati modeste de intestin, joaca un rol important in prevenirea tumorilor in tesuturile cu care intra direct in contact. Un exemplu concret este dat de actiunea protectiva impotriva tumorilor gastrointestinale (la ficat, stomac, esofag sau la nivelul pancreasului).

3. In patologiile cardiovasculare

Un alt tip de polifenoli precum flavonoizii (sunt prezenti in special in alune, migdale, nuci, arahide, fistic, dar si in ierburile aromatice precum salvia, susanul sau rozmarinul), apartin unui grup particular de fitonutrienti, cunoscuti ca fitosteroli. Data fiind structura similara cu cea a colesterolului, reusesc sa-l inlocuiasca, reducandu-i astfel absorbtia la nivelul vaselor de sange.

Pe de alta parte, polifenolii din cacao si din ciocolata, excelenti vasodilatatori, pe masura ca intervin in largirea vaselor de sange, reusesc sa diminueze presiunea sanguina. Insa pentru a putea beneficia de aceste ”virtuti” antihipertensive, este util consumul moderat de ciocolata. Cea mai indicata este ciocolata cu o mare concentratie de cacao (ciocolata amaruie cu 80-90 % cacao).

4. In protejarea ficatului

Studiile ce au confirmat actiunea benefica a polifenolilor asupra ficatului nu sunt deloc putine, iar proprietatile sunt recunoscute inca din cele mai vechi timpuri. De un particular interes este luteolina, un important flavonoid prezent in morcovi, telina, ardei sau feniculi, dar si cinarina, un compus polifenolic prezent din abundenta in ceaiul verde.

La nivel hepatic, efectul protectiv este permis de actiunea combinata a celor doua tipuri de polifenoli. Pe de o parte, cinarina reuseste sa stimuleze secretiile biliare, concomitent cu eliminarea toxinelor acumulate de celulele hepatice. Pe de alta parte, luteolina modeleaza actiunea enzimelor ce intervin in sinteza colesterolului.

Surse alimentare de polifenoli

Doar consumul unei varietati de alimente bogate in polifenoli favorizeaza accesul la toate cele 3 categorii (flavonoizi, tanini si acizi fenolici). In dieta alimentara obisnuita, polifenolii reprezinta cei mai numerosi dintre antioxidanti, fiind prezenti din abundenta in surse precum:

  • Fructele, in special cele cu pigmentatie rosu-violet, considerate cea mai populara sursa de flavonoizi si tanini: fructe de padure, prune si cirese, dar si pepeni, mere, struguri si pere;
  • Legumele: sfecla rosie, vinete, ceapa, telina, patrunjel, varza, broccoli, mazare, fasole (surse importante de flavonoizi);
  • Cerealele integrale: ovaz, secara (ambele surse de acizi fenolici), soia (bogata in flavonoizi);
  • Plantele aromatice: oregano, rozmarin, salvie, susan;
  • Fructele uscate: migdale, alune, nuci, arahide;
  • Vinul rosu, bogat in tanini si flavonoizi, in special in resveratrol;
  • Cafeaua si ciocolata, cu o mare concentratie de acizi fenolici;
  • Ceaiul verde si uleiul de masline;
  • Suplimente alimentare antioxidante (puteti gasi aici).

Carenta de polifenoli

Antioxidantii din clasa polifenolilor sunt in mare parte asimilati prin intermediul alimentatiei zilnice. Fiind insa sensibili la prelucrarea termica (fierbere, coacere), majoritatea polifenolilor ajung in organism ”inactivi”.

Pentru potentarea actiunii polivalente a polifenolilor este indicat consumul cat mai variat de alimente care-i contin, astfel incat sa crestem concentratia din sange. Pe de alta parte, este important consumul de legume, fructe si de cereale, pe cat posibil in stare cruda sau coapte pe baie de abur.

Efecte colaterale

Dupa cum am descoperit deja, polifenolii reprezinta excelenti antioxidanti, utili in prevenirea unor maladii si chiar a tumorilor. Se pare insa ca abuzand de polifenoli (originari din alimente sau suplimente alimentare), organismul se poate confrunta cu o carenta de fier.

Asa cum au constatat recent un grup de cercetatori, respectivele substante antioxidante influenteaza capacitatea organismului de a mai asimila fierul. Totul se datoreaza mecanismului prin care polifenolii se lipesc de moleculele de fier, transformandu-se in compusi ce nu mai pot fi transportati de fluxul sanguin.

Nemaintrand in circulatia sangelui, ajung sa fie eliminate prin fecale. Astfel se pierde si fierul, esential pentru transportul si distributia particulelor de oxigen in corp. Rezultatul coincide cu o carenta de fier si, implicit, cu o serie de alte probleme severe.

Contraindicatii

Luand in considerare urmarile excesului de polifenoli, pe toata perioada sarcinii, nu se recomanda administrarea sub forma de suplimente si nici abuzul de alimente bogate in polifenoli.

Descoperiri stiintifice

Potrivit expertilor, fructul cel mai bogat in polifenoli este maqui, originar pe continentul sud-american, mai exact in Cile si in Argentina. Foarte similar afinelor, fructul de maqui este bogat in antocianine (un tip de polifenoli ce dau pigmentatia violet), prezente de altfel si in alte specii de fructe (zmeura, capsuni, coacaze si afine), insa intr-o concentratie inferioara.

Studiile specialistilor au demonstrat ca polifenolii fructului de maqui actioneaza ca:

  • Optimi antioxidanti, incetinind sinteza radicalilor liberi;
  • Un antiaging, favorizand intinerirea celulelor epidermice;
  • Un eficient factor de reducere glicemic, contribuind la normalizarea glucozei;
  • Antiinflamatori, permitand reluarea functiilor celulare;
  • O sursa de energie, furnizandu-i corpului intreaga energie zilnica de care are nevoie pentru a functiona.

Curiozitati

In prezent se cunosc peste 8.000 de structuri fenolice, impartite in 3 grupuri distincte: fenoli simpli (acizi fenolici, acizi benzoici), tanini, flavonoizi (circa 4.000 de tipuri). Insa potrivit unor pareri, numarul total al polifenolilor este subestimat. Se pare ca numerosi compusi polifenolici prezenti in fructe si legume nu au fost inca identificati.

Unele clase de polifenoli sunt excelente substante dezinfectante, fiind utilizate in spitale, clinici si cabinete medicale. Aceasta calitate se datoreaza faptului ca o serie de bacterii rezistente la antibiotice (unele tipologii de stafilococi) devin sensibile in fata polifenolilor.

Polifenolii originari in praful de cacao ar putea fi utili in protejarea creierului de leziunile cauzate de evolutia dementei sau a bolii Alzheimer.

Alimentele cu arome puternic astringente sau amare, sunt bogate in polifenoli. Un exemplu este ceapa galbena, cea mai lacrimogena dintre toate speciile, la fel cum este si uleiul de masline nefiltrat.