Beneficii:

Lizina este un aminoacid esential (nu poate fi produs de organism) necesar pentru cresterea si dezvoltarea oaselor la copii, ajuta la absorbtia calciului si mentinerea echilibrului corect de azot in organism si mentinerea masei musculare. Mai mult, este necesara pentru a produce anticorpi, hormoni, enzime, formarea colagenului, precum si repararea tesuturilor.
Avand in vedere ca ajuta la construirea de proteine musculare, este utila pentru pacientii care se recupereaza de la leziuni si recuperarea post- operatorie si poate fi utilizata si pentru a ajuta la mentinerea vaselor de sange sanatoase.

Deficitul de lizina

Desi un deficit de lizina este rar, deoarece se gaseste in atat de multe alimente bogate in proteine, simptomele pot include anemie, lipsa de energie, pierderea parului, ochi injectati, pierdere in greutate si cresterea intarziata la copii, precum si probleme de reproducere, lipsa poftei de mancare si lipsa de concentrare.
Persoanele ce tin o dieta vegetariana sau vegana, folosind cereala ca singura lor sursa de proteina, sunt de multe ori deficitare in acest nutrient.

Dozare

Doza listata este doza zilnica recomandata (DZR), dar sa fiti constienti de faptul ca aceasta este doza minima de care aveti nevoie pe zi, pentru a alunga deficienta grava de acest nutrient special. In utilizarea terapeutica a acestui nutrient, doza este de obicei crescuta considerabil. Doza zilnica de lizina este de aproximativ 12 mg per kilogram de greutate corporala pe zi – ceea ce s-ar traduce la aproximativ 840 mg pentru un barbat de 70 kg.

Mamele gravide sau care alapteaza, precum si pacientii cu probleme hepatice sau renale, trebuie sa consulte mai intai un medic inainte de a lua suplimente de lizina.

Necesitate crescuta

Sportivii si persoanele care sufera de herpes si rani recente pot beneficia de o crestere a aportului de lizina.

Persoanele in varsta au nevoie de o cantitate mai mare de lizina decat cele tinere. Un studiu a demonstrat ca un barbat in varsta are nevoie de pana la 50% mai multa lizina decat un barbat tanar.

Lizina trebuie sa fie folosita cu grija sub forma de supliment atunci cand se iau antibiotice.

Surse alimentare :

Cele mai bune surse sunt: branza, ouale, fasolea, cartofii, laptele, carnea si drojdia de bere.