Descriere:

Lecitina este o fosfolipida importanta necesara tuturor celulelor din organism, fiind considerata piatra de temelie in constructia membranei celulare. Previne intarirea si rigidizarea membranelor celulare; cu cat membrana este mai fluida cu atat se poate hrani si adapta mai usor celula. Lecitina face parte din organism, deci poate fi gasita in principalele organe cum ar fi: inima, ficat, creier etc.. O cantitate semnificativa poate fi gasita in multe alimente, cum ar fi: varza, conopida, boabe de soia, mazare, carne, seminte, nuci, insa cu toate acestea, cantitatea acumulata din alimente nu este suficienta pentru protejarea cu succes a celulelor si atunci, suplimentarea este necesara pentru sanatatea generala si prevenirea multor boli.

Lecitina – Beneficii pentru sanatate

Studiile au demonstrat ca ajuta la imbunatatirea memorie si concentrarii si poate chiar ajuta la prevenirea Alzheimer-ului.

Ajuta la prevenirea aterosclerozei, protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare, intervine in functiile creierului si ajuta la absorbtia tiaminei (vitamina B1) in ficat si a vitaminei A in intestine. Sustine energia si ajuta la refacerea ficatului deteriorat de alcoolism. Lecitina permite grasimilor, cum este colesterolul sau alte lipide, sa fie dispersate in apa si sa fie eliminate din organism. Astfel organele vitale si arterele sunt protejate impotriva acumularii de grasimi.

Utilizare

Lecitina trebuie introdusa in orice dieta. Oricine ia niacina (vitamina B3) pentru nivelul crescut al colesterolului si trigliceridelor trebuie sa ia si lecitina. Doua lingurite de lecitina granule pot fi puse in cereale, supa sau pot fi adaugate in sucuri sau paine. Lecitina utilizata ca si supliment alimentar este larg raspandita. Aceasta poate fi achizitionata sub forma de capsule, granule sau sub forma lichida. Cele mai multe suplimente alimentare de calitate provin din soia, care are insa o cantitate mai mica de fosfatidilcolina (aproximativ 20%). Retineti insa ca galbenusul de ou contine cantitati foarte mari de fosfatidilcolina, aproape 70% din cantitatea de lecitina pe care o contine.

Aceasta se gaseste si in suplimente alimentare sub forma de capsule. Luand o capsula de 1200 mg inainte de fiecare masa, ajutati la digerarea grasimilor si la absorbtia vitaminelor liposolubile.
Aceasta este in mare masura, un derivat din soia, dar recent si cea din ou a devenit populara. Acest tip de lecitina este extrasa din galbenusul de ou proaspat. Lecitina din ou poate fi buna pentru cei care sufera de SIDA, herpes, sindrom de oboseala cronica si dereglari imunitare asociate imbatranirii. Studii recente au demonstrat ca actioneaza mai bine la persoanele cu aceste boli decat o face varianta din soia.

Surse alimentare

Se gaseste in cantitati insemnate in: soia, galbenus de ou, drojdie de bere, cereale, legume, peste si germeni de grau.

Observatii

Suplimentarea este in general considerata sigura. Dar prea mult din orice poate fi întotdeauna o problema. Doze foarte mari de lecitina pot induce anumite reactii adverse cum ar fi: provocarea transpiratiei, greata, varsaturi, balonare si diaree.

Datorita continutului de colina, care stimuleaza creierul, oricine care are tulburare bipolara sau persoanele cu depresie sau alte probleme neurologice, nu ar trebui sa ia orice tip de lecitina sau colina fara a consulta in prealabil un medic specialist.