Carnitina – descriere si beneficii:

Nu este un aminoacid in sens strict (este, de fapt, o substanta legata de vitaminele B). Oricum, pentru ca are o structura chimica similara cu cea a aminoacizilor este, de obicei, asociata acestei categorii.
Aceasta substanta creste utilizarea grasimilor ca sursa de energie, previne acumularea grasimilor, in special in inima, ficat si muschii scheletului. Carnitina poate fi folosita in tratarea sindromului oboselii cornice, pentru ca o tulburare la nivelul functiilor mitocondriilor (locul producerii energiei in interiorul celulelor) poate fi factorul de oboseala. Studiile au aratat scaderea nivelului carnitinei la multe persoane cu CFS(sindromul oboselii cronice).
Carnitina reduce riscurile unei metabolizari defectuase a grasimii, asociata cu diabetul, in acelasi timp inhiba grasimile induse in ficat de alcool si scade  riscurile de tulburari cardiace.
Studiile au demonstrate ca suferintele inimii ca urmare a unei operatii pe cord pot fi reduse prin tratamentul cu carnitina. Poate scadea nivelul trigliceridelor din sange, ajuta la pierderea in greutate, contribuie la mobilitatea spermei si la fortifierea muschilor in cazul persoanelor cu tulburari neuromusculare.
Poate fi folosita in tratamentul bolii Alzheimer.
Acetil-L-carnitina, o carnitina derivata produsa natural de organism, este implicate in metabolismul carbohidratilor si al proteinelor si in transportul grasimilor in mitocondrii, ducand la cresterea nivelului de carnitina din tesuturi si chiar la depasirea capacitatii metabolice a carnitinei. Acetil-L-carnitina a devenit unul dintre cei mai studiati compusi pentru efectele lui impotriva imbatranirii, in special in privinta degenerarii creierului si a sistemului nervos. Multe studii importante au aratat ca suplimentarea zilnica de Acetil-L-carnitina incetineste semnificativ evolutia bolii Alzheimer, ducand la o deteriorare mai mica a memoriei, a atentiei si a limbajului si la abilitati de deplasare in spatiu. Poate fi folosita si in tratamentul dereglarilor cognitive si la fel de bine, in depresii.
Acetil-L-carnitina are numeroase alte beneficii in multe sisteme ale organismului. Ajuta la limitarea neplacerilor provocate de lipsa de oxigen , intareste sistemul imunitar, apara de stresul oxidativ, stimuleaza activitatea antioxidanta a unor enzime, apara membranele, incetineste imbatranirea creierului , previne bolile de nervi asociate cu sciatica si diabetul, regleaza schimbarile hormonale provocate de stresul fizic si sporeste randamentul cresterii beneficiilor lanturilor ramnificate de aminoacizi.

Carenta

Carenta de carnitina contribuie la diferite tipuri de distrofie musculara. Persoanele cu asemenea probleme au nevoie de cantitati mai mari de carnitina.
Carnitina creste si eficienta vitaminelor antioxidante E si C. Actioneaza impreuna cu antioxidantii ca sa incetineasca procesul de imbatranire, sustinand sinteza acetiltransferaza, o enzima din mitocondriile celulelor creierului, vitala pentru producerea energiei.
Corpul poate produce carnitina, daca exista cantitati suficiente de fier, vitamina B1 (tiamina), vitamina B6 (piridoxina) si aminoacizii licina si metionina. Sinteza carnitinei depinde si de prezenta unui nivel adecvat de vitamina C. Administrarea unor doze inadecvate din oricare dintre acesti nutrienti poate duce la carenta.

Surse alimentare

Poate fi obtinuta din alimente, in primul rand din carne si alte alimente de origina animala.
Deoarece au in general o masa musculara mai mare, barbatii au mai multa nevoie de carnitina decat femeile. Vegetarienii pot suferii de carenta mai mult decat cei care consuma carne, carnitina neexistand in proteina vegetala. De altfel, metionina si lizina, doua elemente cheie folosite de organism la fabricarea carnitinei, nu se obtin din surse vegetale in cantitate suficienta. Ca sa se asigure ca produc o cantitate potrivita de carnitina, vegetarienii trebuie sa ia suplimente sau sa manance cereale, cum ar fi faina de porumb, insa toate imbogatite cu lizina.
Suplimentele sunt disponibile in diferite forme, incluzand D-carnitina, L-carnitina si DL-carnitina (aceasta din urma nerecomandabila deoarece ar putea produce toxicitate).
Nivelul total de ALC (si carnitina) scade odata cu varsta. In majoritatea studiilor legate de ALC facute pe oameni, subiectii au luat suplimente cu 500 pana la 2500 mg pe zi, in doze divizate. Nu au fost observate efecte toxice sau secundare.