Dispozitia, starea de alerta mentala, nivelul de energie si somnul  depind de concentratiile unor substante chimice naturale, denumite “neurotransmitatori”.

5-HTP este un precursor si intermediar metabolic in biosinteza neurotransmitatorilor serotonina si melatonina, care participa la transmiterea semnalelor intre celulele sistemului nervos. Organismul uman obtine serotonina folosind 5-HTP sau “hidroxitriptofan” (5-hidroxitriptofan) ca ingredient. La randul sau, 5-HTP este sintetizat din aminoacidul esential triptofan.

5-HTP este convertit in neurotransmitatorul serotonina (5-HT), cu ajutorul vitaminei B6 (piridoxina). Acest proces se desfasoara atat in tesutul sistemului nervos, cat si in cel hepatic. 5-HTP traverseaza bariera sangelui in creier (spre deosebire de 5-HT care nu face acest lucru).

Surse alimentare de triptofan:

Se crede ca stilul de viata modern, caracterizat prin agitatie, stres si obiceiuri alimentare nesanatoase, contribuie la reducerea nivelului de serotonina in organism. Serotonina este eliberata in momentele de iritabilitate, nervozitate, nerabdare, anxietate si ingrijorare. Atunci trebuie sa restabilim nivelul de serotonina din organism preluand-o din alimentatie.

Organismul trebuie sa o obtina din alimentele care contin triptofan, cum ar fi: ciocolata, ovazul, bananele, curmalele uscate, laptele, iaurtul, branza de vaca, pestele, carnea slaba (curcan si pui), susanul, nautul, orezul brun, arahidele si untul de arahide. Multe persoane simt nevoia de a consuma aceste alimente (grasimi si carbohidrati), mai ales atunci cand sunt stresate, ceea ce favorizeaza cresterea in greutate, depresia, migrenele si durerile musculare.

 

Surse naturale de 5-HTP:

Triptofanul este frecvent intalnit in proteinele vegetale si animale, dar sursele alimentare de 5-HTP sunt rare. Din fericire, exista suplimentele alimentare cu 5-HTP. Iti recomandam sa te adresezi medicului inainte de a utiliza un astfel de produs.

  • Griffonia simplicifolia

O sursa naturala de 5-HTP este un mic arbust denumit Griffonia simplicifolia. Cunoscut si ca Bandeiraea simplicifolia, aceasta este intalnit in Vestul Africii, in Gabon, Ghana, Coasta de Fildes, Liberia, Nigeria si Togo. Griffonia este bogata in 5-HTP. In urma unui studiu efectuat in 2002 si publicat in „Phytochemical Analysis”, s-a descoperit ca semintele de Griffonia contin 5-HTP in proportie de 20.83% din greutatea lor. Un alt studiu, realizat in 2010, a vizat un supliment alimentar pe baza de extract de Griffonia care a fost administrat unor subiecti care trecusera printr-o despartire. Extractul de Griffonia a imbunatatit nivelul de serotonina si a redus efectele stresului in cazul acestor persoane.

  • Mucuna Pruriens

O alta sursa naturala de 5-HTP este planta tropicala Mucuma pruriens, care contine, de asemenea, multe alte componente psihoactive cum ar fi serotonina, nicotina, dimetiltriptamina si bufotenina. Unele dintre acestea sunt halucinogene. Frunzele de Mucuna sunt uneori fumate, iar semintele sunt uscate, rasnite si folosite ca substitut al cafelei.

 

Proprietatile benefice ale 5-HTP:

Este folosit pentru sustinerea organismului in caz de obezitate (pentru suprimarea apetitului in timpul curelor de slabire), in ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual, in caz de migrene, depresie, anxietate, insomnie si pentru atenuarea viciilor. 5-HTP sporeste productia de serotonina. Nivelul de serotonina din creier este esential pentru numeroase aspecte ale vietii. Serotonina este responsabila pentru dispozitia psihica si starea de bine, precum si pentru un somn odihnitor. Obezitatea, sindromul premenstrual, migrenele, depresia, anxietatea si insomnia au fost asociate cu un nivel redus al serotoninei. Aceasta joaca un rol important in controlul nervozitatii, iritabilitatii, temperaturii corporale, dispozitiei, somnului, vietii sexuale, apetitului si metabolismului, precum si in cazul senzatiei de voma.

 

  • Reducerea poftelor alimentare:

Cercetarile au aratat ca utilizarea suplimentelor cu 5-HTP are efecte benefice in reducerea greutatii corporale deoarece scade pofta de carbohidrati, fiind util in cazul persoanelor care urmeaza o cura de slabire. Oricine urmeaza un program de slabire poate resimti o reducere a nivelului de serotonina intrucat carbohidratii stimuleaza productia serotoninei in organism. Productia serotoninei este declansata de catre consumul de carbohidrati (zahar, etc.) si se crede ca acesta este motivul pentru care ne confruntam cu pofta de carhohidrati atunci cand suntem stresati. Cand creierul produce serotonina, starea de tensiune este inlaturata. Din contra, atunci cand creierul produce dopamina si norepinefrina (noradrenalina), avem tendinta de a reactiona rapid. Astfel, consumul carbohidratilor pare sa aiba un efect de calmare, in timp ce proteinele sporesc gradul de alerta.

Utilizarea suplimentelor alimentare cu 5-HTP poate reduce pofta de grasimi si carbohidrati, oferind totodata capacitatea de control asupra altor functii, cum ar fi reducerea starilor de nervozitate, controlul apetitului si somnului.

Conform Universitatii Maryland, depresia este mai mult decat un sentiment de tristete, ci o tulburare de dispozitie, in care sentimentele de furie, tristete, pierdere si frustrare interfereaza cu activitatile zilnice.

Studiile efectuate au aratat ca 5-HTP poate fi benefic in caz de depresie, anxietate si atacuri de panica. De asemenea, contribuie la imbunatatirea calitatii somnului. Se pare ca 5-HTP are efecte similare antidepresivelor ISRS (inhibitori selectivi ai recaptarii serotoninei). Medicamentele pentru cresterea nivelului de serotonina sunt prescrise pentru toate aceste tulburari, dar multe persoane cred ca 5-HTP reprezinta modul natural de a obtine aceleasi rezultate.

  • Ameliorarea simptomelor fibromialgiei:

Fibromialgia este o afectiune cronica, non-inflamatorie, care se manifesta prin dureri la nivelul ligamentelor, articulatiilor si tendoanelor. Alte simptome comune sunt: oboseala, prezenta unor puncte specifice, dureroase la presiune, si tulburarile de somn. Conform Universitatii Maryland, deseori, pacientii cu fibromialgie prezinta un nivel redus al serotoninei.

Intr-un studiu publicat in “The Journal of International Medical Research” (1992), cercetatorii au descoperit ca 5-HTP a fost eficient in ameliorarea simptomelor fibromialgiei, prin atenurea intensitatii durerii, reducerea oboselii, anxietatii si a punctelor dureroase.

  • Reducerea migrenelor:

Migrena, definita ca o durere de cap intensa, este deseori descrisa ca o cefalee pulsatile, localizata pe o parte a craniului. Persoanele care sufera de migrene pot deveni sensibile la zgomot si lumina, avand, uneori, stari de greata si voma.

Conform Universitatii Michigan, o functie anormala a serotoninei in vasele de sange poate fi asociata cu cauza aparitiei migrenelor, iar 5-HTP, prin cresterea nivelului de serotonina, poate ajuta la corectarea acestei anomalii.

 

Suplimentele alimentare cu 5-HTP:

Cele mai multe dintre suplimentele pe baza de 5-HTP sunt obtinute din seminte de Griffonia simplicifolia. Unele produse pot contine si alte ingrediente, cum ar fi radacina de valeriana, sunatoare, extract de ceai verde, extract din nuca de cocos si melatonina. Citeste cu atentie eticheta produsului pentru a evita posibilele efecte adverse.

 

Dozele recomandate pentru administrarea 5-HTP:

Incearca sa cumperi produse cu 5-HTP imbogatite cu vitamina B6 deoarece aceasta este necesara pentru conversia 5-HTP in serotonina.

  • De obicei, pentru imbunatatirea calitatii somnului, se recomanda administrarea cu 30 de minute inainte de culcare, intrucat, pe langa faptul ca stimuleaza productia de serotonina, 5-HTP contribuie, de asemenea, si la productia de melatonina, un hormon care induce somnul in mod natural. Doza obisnuita este o tableta de 50-100 mg. Efectele pot fi simtite dupa 10-30 de minute de la administrare.
  • In caz de depresie, Universitatea Maryland recomanda 100 mg de 5-HTP pe zi.
  • Pentru reducerea severitatii si frecventei migrenelor, Universitatea Michigan recomanda administrarea a 400-600 mg de 5-HTP pe zi.
  • Pentru scaderea in greutate sunt necesare doze mai mari de 5-HTP. Dozele recomandate variaza, ajungand pana la 900 mg pe zi.
  • In tratamentul fibromialgiei, Universitatea Maryland recomanda 50-100 mg de 5-HTP, administrate de 1-3 ori pe zi.

 

Precautii:

In general, 5-HTP este mai bine tolerat de catre organism prin comparatie cu antidepresivele traditionale. Se crede ca excesul de 5-HTP este metabolizat si eliminat din organism, mai ales atunci cand este administrat impreuna cu vitamina B6.

Adreseaza-te medicului sau farmacistului inainte de a utiliza un supliment alimentar cu 5-HTP. De asemenea, pacientii cu depresie sau persoanele care sufera de migrene trebuie sa ceara sfatul unui specialist inainte de a folosi un astfel de produs.

 

Posibile efecte adverse:

  • Poate influenta capacitatea de decizie:

Utilizarea suplimentelor cu 5-HTP provoaca modificari de ordin fizic in organism. De asemenea, poate cauza modificari psihologice. Un studiu publicat in 2010, in revista „Human Psychopharmacology”, a monitorizat efectele 5-HTP asupra comportamentului oamenilor. Participantii la acest studiu au primit fie un supliment cu 5-HTP, fie un placebo, in timpul simularii unei sesiuni de pariuri. Subiectii carora li se administrase 5-HTP s-au descurcat mai slab decat cei care luasera doar un placebo. Totusi, diferentele dintre cele doua grupuri de subiecti au scazut pe masura ce riscurile pariurilor cresteau.

  • Poate induce stari de greata:

Administrarea suplimentelor cu 5-HTP poate provoca stari de greata. Un experiment din 2008, descris in publicatia „Journal of Pharmacology”, a vizat posibilele efecte ale acestei substante. De exemplu, suplimentele cu 5-HTP sporesc emisia de pozitroni, conform tomografiilor efectuate. Un studiu a fost realizat intr-o singura sesiune de teste, in timpul careia s-au administrat doze de 5-HTP sau placebo. Dozele mici au fost bine tolerate, dar dozele de peste 100 mg i-au determinat pe unii subiecti sa abandoneze studiul.

  • Reducerea nivelului de glutamat:

Un studiu publicat in jurnalul medical „Progress in Neuro-Psychopharmacology & Biological Psychiatry” (2010), a testat efectele 5-HTP asupra nivelului de hormoni in timpul unei spectroscopii cu rezonanta magnetica (SZM). S-a constatat ca 5-HTP a redus nivelul de glutamat, un neurotransmitator care participa la procesele de invatare, persoanele cu schizofrenie inregistrand frecvent niveluri reduse de glutamat. De aceea, substantele care suprima productia de glutamat ar trebui evitate.

  • Poate interactiona cu medicamentele:

Administrarea simultana a unor medicamente poate creste riscul aparitiei unor efecte adverse. 5-HTP prezinta acelasi risc. Intr-un articol publicat in 2010, in revista „European Journal of Pharmaceutical Sciences”,  au fost evaluate efectele administrarii simultane a unui supliment cu 5-HTP si a unui somnifer (goboxadol). In urma testelor efectuate pe sobolani, s-a constatat ca 5-HTP a incetinit absorbtia si eliminarea somniferului. Suplimentele cu 5-HTP pot interactiona si cu alte medicamente.