Importanta si beneficiile pentru sanatate

Cantitati mici de mangan sunt necesare pentru metabolismul proteinelor si al grasimilor, pentru sanatatea nervilor, sanatatea sistemului imunitar si reglarea nivelului de zahar din sange. Manganul este folosit in producerea de energie si este necesar pentru cresterea oaselor si pentru reproducere. In plus, este folosit in formarea cartilajelor si a lichidului sinovial al incheieturilor. Mai este necesar in sinteza oaselor. Manganul este esential pentru persoanele anemice cu deficit de fier si este utilizat in administrarea vitaminei B1 (tiamina) si a vitaminei E. Actioneaza impreuna cu vitaminele din complexul B, creand o stare de bine. Ajuta la formarea laptelui matern si este un element cheie in producerea enzimelor necesare oxidarii grasimilor si a metabolizarii purinelor (substanta derivata din acidul uric), inclusiv a enzimei antioxidante superoxid dismutaza (SOD).

Carenta de mangan

Carenta de mangan (extrem de rara) duce la arteroscleroza, confuzie, convulsii, probleme oculare, probleme ale inimii, dereglari cardiace, nivel crescut de colesterol, iritabilitate, pierdere a memoriei, contractii musculare, deteriorare a pancreasului, transpiratie intense, puls rapid, macinare a dintilor, tremor si durere de san.

Surse alimentare

Cantitati mari de mangan se gasesc in avocado, nuci, alune si seminte, alge si cereale integrale. Acest mineral se gaseste si in afine, galbenus, legume, mazare, ananas si zarzavat. Ierburile care contin mangan sunt lucerna, radacina de brusture, iarba matei, musetelul, rocoina, papadia, silurul, semintele de fenicul, ginseng, hameiul, patrunjelul, menta, zmeura, macesele, inul salbatic, coada soricelului si stevia galbena.