– continut ridicat de fibre solubile;

– sursa optima de minerale;

– efect pozitiv in prevenirea imbtranirii, cancerului si in bolile neurologice.

Vinete – Beneficii pentru sanatate

Vinetele au un continut scazut de calorii si grasimi, 100 de grame oferind numai 24 de calorii, insa sunt bogate in fibre solubile, avand la 100 gr 19% din DZR.
Studii de cercetare de la Institutul de Biologie de la Universitatea de Stat din Sao Paulo, Brazilia au aratat ca vinetele au un efect benefic in tratamentul colesterolului ridicat.
De asemenea, vanata contine si vitamine importante din complexul B, cum ar fi acidul pantotenic (vitamina B5), piridoxina (vitamina B6) si tiamina (vitamina B1), niacina (B3). Aceste vitamine sunt esentiale, deoarece organismul are nevoie de ele din surse externe pentru metabolismul lipidelor, proteinelor si carbohidratilor.
Este, de asemenea, o sursa buna de minerale, cum ar fi mangan, cupru, fier si potasiu.
Manganul este folosit ca un co-factor pentru enzima antioxidanta, superoxid dismutaza.
Potasiul este un electrolit important intracelular ce ajuta la contracararea efectelor hipertensiunii arteriale.
Coaja de culoare albastru / violet contine cantitati semnificative de flavonoide fenolice fito-chimice numite antociani. Studiile stiintifice au aratat ca acesti antioxidanti ar avea efecte potentiale asupra sanatatii impotriva cancerului, imbatranirii, inflamatiei si in boli neurologice.

Descriere:

Vanata este o leguma foarte saraca in calorii.
Familie: Solanaceae; Denumire stintifica: Solanum melongena.
Aceasta planta perena este originara din subcontinentul indian, dar acum e cultivata in multe regiuni tropicale si semitropicale.
In intreaga lume sunt cultivate mai multe soiuri de vinete. In functie de tipul de soi, ele variaza foarte mult in dimensiune, forma si culoarei.
In general, aceasta legume are fie forma ovala, fie rotunda.
Planta ajunge la aproximativ 3-4 metri inaltime, in timp rapid si poarta multe vinete luminoase. Fiecare vanata are o piele neteda, lucioasa.
Pulpa este de culoare alb-verzui, cu o consistenta cremoasa si in interior se gasesc seminte.

Cumparare si pastrare

Vinetele sunt disponibile pe tot parcursul anului, insa cele mai bogate in nutrienti sunt acelea de sezon.
Cumpara-le pe cele sanatoase, ferme, luminoase, colorate, care se simt grele si solide.
Aruncati o privire atenta la tulpina, in cazul in care este ferma, solida si verde inseamna ca este proaspata.
Evitatile pe cele cu pielea incretita si moale. Evitati vinetele batrane deoarece acelea au un gust amar
Acasa, le puteti depozita in camara sau in frigider daca doriti sa le consumati peste cateva zile.

Pregatire si servire

Se spala vinetele bine in apa rece inainte de utilizare.
Taiati tulpina folosind un cutit ascutit. Intraga vanata este comestibile, de la coaja, pulpa si seminte
Vanata toccata, taiata felii sau cubulete este utilizata intr-o varietate de retete.

Iata cateva idei de servire:

Se poate prepara taiata felii la gratar alaturi de alte legume.
Din vinete tocate impreuna cu ceapa, ulei si condimente se prepara o salata minunata.
Se mai adauga si in tocanitele de legume, sau ca si garnitura la fripturi.

Profilul de siguranta

Vineta contine o cantitate foarte mica de nicotina, numai 0.01mg/100g. Cu toate acestea, cantitatea de nicotina din vinete este neglijabila, deci bucurati-va de ele!