– asigura 67% din DZR de vitamina C;

– contine 81 calorii la 100 gr;

– ofera 16% din necesarul zilnic de acid folic.

Mazarea – Beneficiile pentru sanatate

Mazarea este una dintre cele mai hranitoare leguminoase, bogate in fito-nutrienti, minerale, vitamine si antioxidanti.
Mazarea are un nivel relativ scazut de calorii, in comparatie cu fasolea, 100 g de mazare verde oferind doar 81 de calorii si continand o cantitate mare de fibre solubile si insolubile si nu contine colesterol.

Pastaile proaspete de mazare sunt o sursa excelenta de acid folic. 100 g ofera 65 mcg sau 16% a nivelurilor zilnice recomandate de folati. Folatii fac parte din complexul de vitamine B si sunt necesari pentru sinteza ADN-ului in interiorul celulei. Studii recente au demonstrate ca alimentele bogate in acid folic consumate de femeile insarcinate ar putea ajuta la prevenirea defectelor de tub neural la nou-nascuti.

Mazarea proaspata este bogata in acid ascorbic (vitamina C). Contin 40 mg/100 g sau 67% din necesarul zilnic de vitamina C. Vitamina C este un puternic antioxidant hidrosolubil.
Legumele bogate in aceasta vitamina ajuta organismul sa dezvolte rezistenta impotriva agentilor infectiosi si ajuta la eliminarea radicalilor liberi din organism.

Mazare contine fitosteroli in special beta-sitosterol. Studiile sugereaza ca legumele bogate in steroli de plante ajuta la scaderea nivelului de colesterol din organism.

Mazare de gradina este de asemenea bogata in  vitamina K. 100 g de frunze proaspete contin aproximativ 24.8 mcg sau aproximativ 21% din necesarul zilnic de vitamina K-1 (phylloquinone).
Vitamina K  – sa stabilt ca are un rol important in cladirea masei osoase prin promovarea osteo-trofica a activitatii osoase. De asemenea, sa stabilit ca ar avea  un  rol important la pacientii cu boala Alzheimer, prin limitarea daunelor neuronale din creier.

In plus, fata de folati, mazarea contine de asemenea vitamine din complexul B, cum ar fi acidul pantotenic, niacina, tiamina, si piridoxina. Mai mult, ea este o sursa bogata de minerale, cum ar fi calciu, fier, cupru, zinc si mangan.

Descriere:

Mazarea dulce si suculenta, verde sau mazarea gradina este una din legume cele mai vechi cultivate pentru valorile sale nutritive . Mazare isi are probabil originea in campie sub-Himalayene din nord-vestul Indiei.
Acum este una dic culturile cele mai cultivate in interes comercial peste tot in regiunile temperate si semi-tropicale ale lumii.
Familia: Fabaceae; Genul: Pisum;  Denumirea stiintifica: Pisum sativum.
Mazarea este o planta foarte rapida ce crestere anual pe spalieri, necesitand suport pentru o crestere economica. Ea infloreste bine in sol nisipos, bine drenat, cu umiditate corespunzatoare si conditii meteorologice reci.
Masura pastai este de 2-3 cm lungime, umflate sau comprimate, drepte sau usor curbate, umplute cu un singur rand de 2-10 bobite de culoare verde, neteda, cu seminte comestibile.

Pastaile de mazare sunt de asemenea comestibile, ele folosindu-se mai ales in salate.

Cumparare si pastrare

Evitatile pe cele cu suprafata incretita sau supra-maturate sau pastai de culoare galbena.
Mazarea este cea mai buna consumata imediat dupa recoltare, deoarece continutul de zahar in semintele este rapid convertit in amidon. Daca doriti sa le pastrati mai multe zile, depozitati-le in compartimentul pentru legume din interiorul frigiderului, unde se pastreaza bine pana la 5 zile.

Idei de pregatire si servire

Desfaceti pastaia in doua pentru a lasa semintele verzi (boabele de mazare) sa iasa.
Spalati boabele astfel adunate si puteti prepara o masa sanatoasa din ele.
Pastaile le puteti folosii, dupa ce le-ati spalat, la salate.
Mazarea se amesteca bine cu alte legume, cum ar fi cartofi, morcovi, sfecla ,ceapa, anghinare.. etc, in pregatirea a multe feluri de mancare;
Supa de mazare este un fel de mancare aromata;
Boabele de mazare se pot adauga fierte in salate, sosuri, soteuri, sau pur si simplu trase prin unt si asezonate cu marar si patrunjel ca si garnitura la felul principal.