– sursa buna de vitamina A;

– ofera 5 % din DZR de vitamina K la fiecare 100 de gr;

– au numai 46 kcal de la 100 gr.

Prunele – Beneficii  pentru sanatate

Delicioase, suculente si carnoase, prunele au un continut scazut de calorii, mai exact 46 calorii la 100 g. si nu contin grasimi saturate, cu toate acestea, ele contin numerosi compusi chimici benefici, minerale si vitamine.
Prunele au numeroase beneficii pentru sanatate, cum ar fi: fibre dietetice, sorbitol si isatin, care sunt recunoscute pentru ca ajuta la reglarea functionarii sistemului digestiv si ameliorarea constipatiei.

Puterea antioxidanta totala a prunelor, masurata in termeni ORAC (capacitatea de absorbtie a radicalilor de oxigen) este de 6259 g. micromol TE/100, fiind o valoare foarte ridicata in clasamentul ORAC.
Prunele proaspete sunt o sursa moderata de vitamina C, care este de asemenea, un puternic antioxidant natural. Consumul de alimente bogate in vitamina C ajuta organismul sa lupte impotriva agentilor infectiosi, inflamatiiilor si in eliminarea radicalilor liberi.

Prunele proaspete, in special cele de tip Mirabelle, sunt o sursa moderata de vitamina A si beta-caroten.
Fructul este, de asemenea bogat in flavonoide fenolice si acizi poli-antioxidanti, cum ar fi luteina, criptoxantina si Zeaxanthina in cantitati semnificative.
Acesti compusi actioneaza ca necrofagi impotriva derivatilor de oxigen ai radicalilor liberi, care joaca un rol important in procesul de imbatranire si in procesele evolutive ale diferitelor boli.
Zeaxanthina este un important carotenoid alimentar absorbit selectiv in macula retinei si sa constatat ca ofera protectie antioxidanta si de filtrare a luminii UV.

Prunele sunt bogate in minerale ca potasiu, fluor si fier.
Fierul este necesar pentru formarea de celule rosii din sange.
Potasiul este o componenta importanta ce mentine fluidele din celule la limite normale, ajutand astfel la controlul ritmului cardiac si a tensiunii arteriale.

In plus, prunele sunt surse bune de vitamine din complexul  B, cum ar fi niacina, vitamina B6 si acidul pantotenic. Aceste vitamine au calitate de co-factori ce ajuta corpul sa metabolizeze carbohidratii, proteinele si grasimile. Ele ofera de asemenea 5% din necesarul zilnic de vitamina K.
Vitamina K este esentiala pentru functia factorilor de coagulare a sangelui, precum si in metabolismul osos si  ajuta la reducerea riscului de aparitie a bolii Alzheimer la persoanele in varsta.

Descriere

Minunatele si delicioasele prune apartin Familiei: Rosaceae, din Genul: Prunus, care include de asemenea piersici, nectarine, migdale si prune uscate;
Denumire stiintifica: Prunus domestica.
Fiecare fruct are o dimensiune de  aproximativ 5-6 cm in diametru si cantareste aproximativ 50-70 grame.
Pe plan intern, pulpa este suculenta si variaza foarte mult de la galben cremos, purpuriu la albastru deschis sau verde deschis, in functie de tipul de soi. Semintele sunt necomestibile.
Planta este cel mai bine descrisa ca un arbore mic sau arbust mare si este cultivat la scara larga in Statele Unite, Europa, Japonia si China.  Multe soiuri de prune sunt cultivate peste tot in lume, care difera in caracteristicile lor, de la culoare, dimensiune si conditii de crestere bazate pe tara lor de origine. In general, fiecare soi de prun poarta fructe numeroase, de dimensiunii aproape uniforme, gata de recoltare in lunile de vara, din mai pana in septembrie.

Cumpararea si pastrarea

Prunele sunt disponibile pe tot parcursul anului, dar ele sunt cele mai bune in perioada mai – septembrie. In magazin, alege fructe proaspete ce au culori bogate. Evita-le pe cele excesiv de moi sau cu contuzii si taieturi.

Prunele dure, mature pot fi pastrate la temperatura camerei pana cand se coc. Cele coapte pot fi pastrate in frigider, insa ar trebui sa fie aduse la temperatura camerei inainte de a fi consumate, in scopul de a va bucura de aroma lor bogata. Prunele uscate pot fi pastrate la temperatura camerei timp de cateva zile.

Modalitati de servire

Spalati prunele in apa rece, chiar inainte de utilizare. Prunele proaspete, coapte ar trebui sa fie servite impreuna cu pielea.

Faceti o incizie longitudinala, profunda pana cand semintele dure pot fi scoase. Pielea poate fi indepartata folosind un cutit de decojit. Cu toate acestea, coaja acesteia nu numai ca ofera o cantitata mare de fibre, dar contine de asemenea anumiti pigmenti ce au functie antioxidanta.

Iata cateva sfaturi de servire:

Sectiuni de prune pot fi adaugate in salate.

Fructele sunt folosite in prepararea de placinte, deserturi, gemuri si jeleuri.

Prunele uscate, in general, sunt adaugate la briose, prajituri, etc.

Profilul de siguranta

Prunele contin acid oxalic, o substanta naturala care este gasita in unele fructe si legume, care pot cristaliza ca pietre de oxalat de la nivelul tractului urinar la unele persoane. De aceea, persoanele cu pietre cunoscute ale tractului urinar oxalat sunt sfatuiti sa evite consumul de prune.

 

Date nutritionale

Pruna(Prunus Domestica), Proaspete,

Valori nutritive per 100 gr.

Principiu activ

Valoare Nutrient

Procent din   DZR

Energie46 Kcal2,3%
Carbohidrati11.42 g8%
Proteine0.70 g1%
Total de grasimi0,28 g1%
Colesterol0 mg0%
Fibre alimentare1.40 g3,5%
Vitamine
Folati5 micrograme1%
Niacin0.417 mg3%
Acid pantotenic0.135 mg3%
Piridoxin0.029 mg2%
Riboflavin0.026 mg2%
Tiamin0.028 mg2%
Vitamina A345 UI11,5%
Vitamina C9.5 mg16%
Vitamina E0,26 mg2%
Vitamina K6.4 g5%
Electroliti
Sodiu1 mg0%
Potasiu157 mg3%
Minerale
Calciu6 mg0,6%
Cupru0.057 mg6%
Fier0,17 mg2%
Magneziu7 mg2%
Mangan0.052 mg2%
Fosfor16 mg2%
Seleniu1.0 g2%
Zinc0,10 mg1%
Fito-nutrienti
Caroten-SS190 micrograme
Cripto-xanthin-SS35 micrograme
Luteina-zeaxantina73 micrograme